قران و قیامت
از قرآن کریم استفاده میشود که بر پایی جهان آخرت، تنها به زنده شدن مجدّد انسانها نیست بلکه اساساً نظام این جهان دگرگون میشود و جهان دیگری برپا میگردد البتّه با ویژگیهای دیگری.آنگاه همة انسانها از آغاز تا پایان خلقت با هم زنده میشوند و به نتایج اعمالشان میرسند و جاودانه در نعمت یا عذاب میمانند.
بر اساس قرآن، هشدار دادن به ناباوران (کفار) از عذابی که در روز قیامت انتظار آنها را میکشد، یکی از نقشهای اصلی محمد صلی الله علیه و آله میباشد.1 گاهی قرآن، صراحتاً به روز قیامت اشاره نمیکند اما مثالهایی از داستان قومهای محو و نابود شده آورده و همعصران محمد را از عذابهای مشابه برحذر میدارد. (آیه ۴۱:۱۳ تا ۴۱:۱۶).2محمد نه تنها به کسانی که وحی خدا را انکار میکنند هشدار میدهد، بلکه وعدههای نیکویی به کسانی که از شیطان دوری میورزند، به کلام خدا گوش فراداده و از خدا اطاعت میکنند، میدهد.3 مأموریت محمد همچنین شامل تبلیغ یکتاپرستی میباشد: قرآن از محمد صلی الله علیه و آله میخواهد که به اظهار و تمجید نام پروردگارش بپردازد و به او دستور میدهد که از پرستش بتها و یا نسبت دادن الوهیت به هر چیزی بجز خدا دوری بورزد.4
موضوع آیات اولیه قرآن وظیفه انسان نسبت به خالق خویش، رستاخیز مردگان، داوری نهایی خدا به همراه توصیف روشن عذابهای جهنم و لذات و نعمات بهشت، و نشانههای خدا در تمامی عرصههای زندگی انسان میباشد. تکالیف مذهبی که در این زمان از مومنین خواسته شده بود اندک بودند: اعتقاد به خدا، درخواست برای بخشش گناهان، خواندن نمازهای مکرر، کمک به دیگران بهویژه نیازمندان، رد کردن تقلب و دوستی مال دنیا (که در زندگی تجاری مکه، امری پراهمیت به شمار میرفت)، عفت و پاکدامنی و زنده به گور نکردن فرزندان دختر.5 آیات اولیه قرآن با تأکید روی جنبههای اخلاقی شروع و سپس به صورت فزآیندهای به انتقاد از خدایان مکه و بت پرستی پرداخت.6
1. آیه ۳۸:۷۰ و ۶:۱۹.
2 . یوری روبین، مقاله محمد، ص ۴۹۰- ۴۹۱.
3. دانیل پترسون، مقاله اخبار خوب.
4. یوری روبین، مقاله محمد، ص ۴۹۰ ۴۹۱.
5 آلفورد ولش، محمد، دانشنامه اسلام ص۵۱٫۰ ۵۱٫۱.
6.همان.