توئیتر چیست؟
نويسنده: محدثه علي جان زاده روشن
شناسنامه:
نام: توئيتر (Twitter)
معنا: جيک جيک کردن، جيرجير کردن، موج زدن
نوع شرکت: به ظاهر خصوصي
محدوده فعاليت: سرتاسر جهان
بنيان گذاران: جک دورسي، اوان ويليامز، بيزاستون، نواهربرت گلاسز
تاريخ بنيان گذاري: مارس 2006
شعبه ي مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا، ايالات متحده امريکا
مدير عامل: جک دروسي
خدمات: ميکرو بلاگنيگ شبکه اجتماعي
ترجمه: 16 زبانه
درآمد در آمريکا:
1400000 در سال 2010
شمار کارکنان: 600 نفر در سال 2011
شمار کاربران: بيش از 200 ميليون کاربر
توئيتر چيست؟
توئيتر (Twitter) يک سرويس به اصطلاح «ميکرو بلاگنينگ» است که با شعار «چه کار مي کنيد؟ What are you doing » پا به عرصه اينترنت گذاشت و در نوامبر سال 2009 ميلادي شعارش تغيير کرد؛ « چه اتفاقي در حال رخ دادن است؟ What’s Happening»
از شاخصه هاي توئيتر، محدود بدون به تايپ، تنها چند کاراکتر است که حدوداً صد و چهل تايي مي شود.
يکي از هدف هاي اصلي توئيتر اين بود که در حال حاضر داراي جايگزين هايي هم شده است. اين مشخصه هاي چشم گير توئيتر به قدري نو و بديع بود که به سرعت در بين کاربران اينترنت به محبوبيت رسيد و افزون بر فرستادن نوشتار، کم کم امکان قرار دادن فيلم، عکس و فايل صوتي بر روي خروجي اين سايت فراهم شد. در واقع مي شود گفت يک جور دفتر خاطرات روزانه ي آنلاين است. اما اين ها نيمه پر ليوان هستند. توئيتر در سال هاي گذشته، بيش از اين که يک دفتر خاطرات آنلاين باشد، تبديل به پايگاهي براي هماهنگي آشوبگراني شد که به خيال خود سعي داشتند در داخل کشور آشوب به پا کنند.
جايگاه توئيتر در ايران
اين شبکه به ظاهر اجتماعي، در ايران طرفداران زيادي پيدا کرد و اوج فعاليت آن در انتخابات رياست جمهوري دور دهم ايران بود. البته بعد از وقايع فتنه سال 88، اين سايت طعم فيلترينگ را چشيد.
بعدها مشخص شد، سازمان سيا از شبکه هاي اجتماعي اينترنتي توئيتر و فيس بوک براي انتشار داستان هايي درباره ضرب و شتم هاي خونين، درگيري هاي مسلحانه، و کشتارهاي گسترده در ايران که هيچ گاه تأييد نشد، استفاده کرده است. تأثيرگذاري اين فضاسازي مجازي تا حدي بود که مشاور سابق امنيت ملي جرج بوش هم در مقاله اي که در روزنامه «کريستين ساينس مانيتور» منتشر شده است خواستار تعلق جايزه صلح نوبل به بانيان سايت توئيتر به دليل نقش اين رسانه در رخدادهاي پس از انتخابات رياست جمهوري دهم در ايران شد!
«مارک پفيفل» در اين باره گفت: در اوج ناآرامي ها در ايران به طور ميانگين در هر ساعت بيش از 220 هزار مطلب از سوي کاربران ايراني در داخل و خارج اين کشور روي اين شبکه قرار مي گرفت. اوج فعاليت توئيتر مربوط به انتخابات ايران و حوادث پس از آن بود. به گونه اي که توئيتر اعلام کرد؛ انتخابات رياست جمهوري ايران، پر طرفدارترين عنوان سال 2009 در خدمات «ميکرو بلاگينگ» بوده است. در واقع توئيتر با امکان گزارش لحظه به لحظه به شکل پيامک و مولتي مديا، نقش اصلي را در سود دهي هاي خاص جنگ نرم بازي مي کرد. توئيتر که نقش بي سيم و شبکه ارتباطي نيروهاي اپوزيسيون را بازي مي کرد، تحت فشار دستگاه حکومتي امريکا تعميرات ماهيانه خود را انجام نمي داد تا مبادا ارتباط با آشوبگران لحظه اي قطع شود.
کلينتون وزير امور خارجه امريکا در ديدار با ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل گفته بود: توئيتر ابزاري مهم است که به معترضان ايراني به ويژه جوانان اجازه مي دهد در جريان حوادث اخير انتخابات رياست جمهوري با يکديگر درتماس باشند. اين اظهارات کلينتون پس از آن عنوان شد که روزنامه نيويورک تاميز گزارش داد؛ وزارت خارجه آمريکا با ارسال ايميلي به شبکه اجتماعي توئيتر درخواست کرده که به خاطر کاربران ايراني، تعميرات شبکه خود را به تعويق بيندازد.
کلينتون در صحبت هاي خود گفته بود: «ظاهراً توئيتر بسيار مهم است و در زماني که منابع اطلاعاتي ديگري وجود ندارد، اين شبکه نقش مهمي در حفظ خطوط ارتباطي بر عهده دارد و به افراد امکان را مي دهد اطلاعات را مبادله کنند.»
منبع: نشريه ديدار آشنا، شماره 133